Televirmi Oy:n toimitusjohtaja Jorma Hirvonen istuu mukavasti hymyillen toimiston penkillä. Eikä syyttä. Televirmillä menee hyvin. Yritys on tehnyt tasaista kasvua, ja sen liikevaihto oli vuonna 2020 noin 2,6 miljoona euroa tytäryhtiöineen.
Hirvonen katsoo tulevaisuuteen optimistisesti. Hänellä on vahva näkemys Televirmin positiivisesta tulevaisuudesta.
“Pyrimme jatkamaan maltillista kasvua ja välttämään liian nopeaa tai isoa kasvua, koska se olisi hallitsematon kaaos. Mennään siis pienin askelin”, Hirvonen summaa.
Tarjoamme asiakkaille kokonaisvaltaisia palveluita
Televirmi Oy on palvellut kiteeläisiä jo noin 30 vuoden ajan.
“Tarjoamme asiakkaille kokonaisvaltaista palvelua, johon kuuluvat ICT-palvelut, laitetoimitukset, ohjelmat, asennukset, huollot, ylläpito, koulutus, liittymät, toimistotarvikkeet ja konsultointi. Kehitämme palveluitamme koko ajan. Uusimpana tuotereppuun on tullut esimerkiksi sähköinen allekirjoitus. Tuotteistettuja palveluita tulee vuosittain kymmeniä lisää. Olemme aktiivinen toimija ja mukana monessa kehityshankkeessa”, Hirvonen iloitsee.
Ajan hengessä mukana
Televirmin tarina lähtee vuodesta 1992, jolloin sen perustivat Raimo Partanen ja Seppo Hakulinen. Partanen toimi yrityksen pääomistajana. Myöhemmin 2000-luvun alussa Televirmi Oy myytiin Jari ja Jorma Hirvosen omistamalle yhtiölle ja Jorma Hirvonen siirtyi yrityksen toimitusjohtajaksi.
“Televirmi perustettiin alunperin tarjoamaan teleliikennettä, liittymiä, laitteita ja muita tarvikkeita. Pikkuhiljaa siihen tuli mukaan tietotekniikka ja tietysti kännykät ja muut päätelaitteet. Tuotereppu on nykyisin laaja. Tulin itse yritykseen vuonna 1995. Välillä olin myös kaupungilla ATK-koordinaattorina muutaman vuoden verran. Sen jälkeen sitten tehtiin yrityskauppa ja ostettiin Televirmi Oy vuonna 2000. Loput osakkeista ostettiin seuraavana vuonna (2001). Matkan varrella on tapahtunut kaikkea. En edes muista kaikkea”, Hirvonen naurahtaa.
Televirmin toiminta on pysynyt periaattessa samanlaisena koko ajan. Palvelut ja tuotteet ovat olleet aina ajan hengessä mukana.
“Palvelemme sekä yritys- että yksityisasiakkaita sekä julkishallintoa. Toki koko ajan on pitänyt olla hereillä, sillä ala on muuttunut valtavasti. Perusajatus on edelleen sama. Nykyisin homma suuntautuu enemmän palvelutuotantoon, palveluiden myyntiin sekä ylläpitoon”, Hirvonen toteaa.
Vuonna 2018 Televirmi Oy laajensi Joensuuhun ja osti samalla Ring Ring Oy:n. Kaupan myötä Antti Lähteenmäestä tuli Televirmin osakas. Kasvua on tullut mukavasti.
“Olemme tehneet hyvää kasvua viimeisen kahden vuoden aikana ylläpitoasiakkaiden puolella. Olemme saaneet kahdessa vuodessa käytännössä kaksinkertaistettua asiakasmäärän”, Hirvonen tuumaa.
Data Group - Mahdollistava ketju
Televirmi Oy on ollut jo hyvän tovin osa Data Group -ketjua. Aiemmin se on kuulunut myös Telering- ja Soneran Piste -ketjuihin. Jokaisessa näissä ketjussa Televirmi on palkittu.
“Data Group on siitä kiva ketju, että se mahdollistaa asioita, mutta ei pakota. Voimme toimia itsenäisesti ja meillä oikeus käyttää heidän brändiä, materiaalia sekä tuotemerkkejä. Saamme myös erilaisia etuja, ketju neuvottelee esimerkiksi laite- ja rahtihinnat ja tekee vuosisopimuksia”, Hirvonen toteaa.
Yksi tärkein syy Hirvoselle kuulua ketjuun on yhteisöllisyys.
“Keskustelemme ja autamme tarvittaessa toisiamme, teemme lisäksi yhteistyötä. Esimerkiksi nostimme nyt ketjussa yhdessä erään keskisuomalaisen kauppiaan kanssa tarpeen tietoturvakartoituksesta. Saimme kartoitukseen työryhmän, johon otimme mukaan muutaman halukkaan asiantuntijan. Kävimme ideoimaan millainen tästä tehdään ja he työstävät meille materiaalin valmiiksi. Data Groupista olemme saaneet paljon hyviä asioita”, Hirvonen kertoo.
Yhteistyö ketjussa eri liikkeiden kanssa tulee esille myös osaamisen ulkoistamisessa.
“Ei ole esimerkiksi mitään järkeä sertifioitua jokaikiseen asiaan, vaan teemme suoraan yhteistyötä yritysten kanssa, joilla on sertifikaatti. Esimerkiksi vaikka Visma Nova -taloushallintojärjestelmä. Vaikka itsekin olen käynyt siihen asennusvaltuutuskoulutuksen, me emme tee sitä joka päivä. Siksi on helpompi ottaa yhteyttä yhteistyökumppaniin ja ulkoistaa osaaminen. Ketjussa on noin 370 asiantuntijaa. Aika moneen asiaan löytyy siis vastaus”, Hirvonen toteaa.
Kiteellä on uskollinen asiakaskunta
Kitee merkitsee Televirmille paljon.
“Se on yrityksen kotipaikka, ollut sitä vuodesta 1992. Kiteellä on erittäin hyvät ja uskolliset asiakkaat. Meillä on hyvät työntekijät. He ovat olleet palveluksessa pitkään. Meillä ei ole sitä tilannetta, että työntekijät lähtisivät pois tai olisi suurta vaihtuvuutta. Siitä täytyy olla erittäin tyytyväinen. Kitee ja Keski-Karjala on ollut hyvä ympäristö yrittää”, Hirvonen iloitsee.
Henkilökohtaisesti Kitee on Hirvoselle edelleen erittäin tärkeä paikka, vaikka hän asuukin nykyisin perheineen Joensuussa.
“Kiteellä on älyttömän hyvät ja monipuoliset harrastusmahdollisuudet. On mäkihyppyä, koiraharrastusta, moottoriurheilua ynnä muuta. Kitee on muutenkin rauhallinen ja hyvä paikka sekä asua että yrittää”, Hirvonen päättää.
Pian Hirvosen puhelin alkaa soida. Tulossa on tärkeä puhelu, kyse on merkittävästä kaupasta. Hirvonen jää neuvottelemaan. Tulevaisuus vaikuttaa hyvältä.