PTV-sisältö

Hutsin esiopetusryhmä

Hutsin esiopetusryhmä sijaitsee Hutsin koululla monipuolisten liikuntamahdollisuuksien ja luonnon äärellä. Esiopetus alkaa klo 9 ja päättyy klo 13 (torstaisin klo 12).


Hutsin eskareiden toiminnassa korostuvat monipuolinen liikkuminen ja retkeily niin lähimaastossa omassa Menninkäisten metsässä kuin kauempanakin erilaisissa retkeilykohteissa. Toiminnassamme painottuu luovuus ja kädentaitojen harjaannuttaminen. Lasten hienoja tuotoksia voikin keväisin ihailla jo perinteeksi muodostuneessa näyttelyssä Vespelissä. Oppimisessa korostuvat toiminnallisuus sekä erilaiset piste- ja pienryhmätyöskentelyt. Myös kasvatusyhteistyö korostuu ja sekä perhe että isovanhemmat pääsevät useamman kerran lukuvuoden aikana mukaan eskarin puuhiin.


Hutsin eskarin arjessa näkyvät vahvasti aktiivinen oppiminen, ratkaisukeskeisyys sekä positiivinen pedagogiikka. Vahvuusvaris ystävänään lapset saavat harjoitella huomaamaan hyvän itsestään ja muista, oppivat sanoittamaan luonteenvahvuuksia sekä vahvistavat omaa itsetuntemustaan ja -luottamustaan.


Toivomme, että lapset saavat kokea eskaripäivän aikana oppimisen iloa ja riemua, uusia elämyksiä sekä tiivistä yhteenkuuluvuuden tunnetta ja ryhmähenkeä.


Teemme yhteistyötä koko Hutsin koulun, mutta varsinkin alkuopetuksen kanssa esimerkiksi yhteisten teemapäivien ja toiminnallisten tuokioiden kautta.

Otsikko: Ajankohtaista

AJANKOHTAISTA

Sisältöjulkaisija

angle-left Hanke Innovatiivisten oppimisympäristöjen edistämisestä esi- ja perusopetuksessa sekä lukiokoulutuksessa

Tiedehanke Kiteen ja Tohmajärven esi- ja perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa

Hankkeen tavoitteena on kuntien Tiede-eskarimallin oppimisympäristön kehittäminen, testaaminen ja vakiinnuttaminen.

Hanke Innovatiivisten oppimisympäristöjen edistämisestä esi- ja perusopetuksessa sekä lukiokoulutuksessa

Opetushallitus on myöntänyt valtionavustusta tiedehankkeelle, joka toteutetaan Kiteellä ja Tohmajärvellä. Hanke päättyy 30.6.2020.

Hankkeen tavoitteena on kuntien Tiede-eskarimallin oppimisympäristön kehittäminen, testaaminen ja vakiinnuttaminen. Hanke tukee esiopetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmien toteuttamista konkreettisesti sisällyttämällä tutkimuksellisen työtavan arjen opetuskäytänteisiin.

Esikouluopettajat suunnittelevat ja rakentavat hankkeen aikana esiopetusryhmiin Tiede-eskaritoimintaan sopivia oppimisympäristöjä yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston LUMA-keskuksen asiantuntijoiden kanssa.

Tiede-eskaritoimintaan tarkoitetulla oppimisympäristön rakentamisella mahdollistetaan tutkimuksellisen toimintatavan käyttöön ottaminen ja hyödyntäminen eskariopetuksessa. Eskarioppilaat oppivat jo varhaisessa vaiheessa tutkimuksellisen työskentelytavan ja tarvittavien välineiden systemaattisen käytön. Samalla edistetään lasten motivaation syntymistä luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian oppimista kohtaan. Asiantuntijoiden ohjeistuksella myös eskareissa työskentelevät opettajat tulevat tietoisiksi uuden oppimisympäristön mahdollisuuksista ja tutkimuksellisen toimintatavan eri vaiheista. Esiopetuksessa käynnistynyt tiedetoiminta jatkuu perusopetuksessa ja lukiossa.

Tiede-eskarin oppimisympäristö sisältää biologian, fysiikan, kemian ja robotiikan osa-alueita, joista voidaan koostaa monitieteisiä kokonaisuuksia. Tiede-eskariluokan välineet koostuvat mm. usb-mikroskoopeista, pikkuakvaariosta, tarvittavista tableteista, sähkö- ja valoilmiöiden tarkasteluun tarvittavista laitteista, ohjelmoitavista Bee-Bot roboteista ja niihin liittyvistä alustoista, valokennoista jne.

Aiempien tiedehankkeiden materiaalia on saatavilla:
• LUMA-keskuksen Tiede-eskarimateriaalit https://luma.uef.fi/hankkeet/tiedekaruselli/

 

Lapsi pelaa kuularadalla

Lisätietoja