Sisältöjulkaisija

angle-left Kiteen kaupunki: Lähes vuoden mittainen junamotti Syrjäsalmessa on liian pitkä

Kiteen kaupunki: Lähes vuoden mittainen junamotti Syrjäsalmessa on liian pitkä

Väylävirasto on suunnitellut keskeyttää liikennöinnin ratasillan rakennustöiden vuoksi ensi vuoden alusta lähtien. Tavoitteena on, että Syrjäsalmen uusi silta olisi valmis vuoden 2024 loppuun mennessä. Tällä olisi suuria liikenteellisiä vaikutuksia alueelle.

Väyläviraston suunnitelmat laittaa junaliikenne mottiin lähes vuodeksi kauhistuttaa Pohjois-Karjalassa ja Kiteellä. Suunnitelmien mukaan Syrjäsalmen kohdalta rata katkaistaisiin ensi vuoden alussa, ja tavoitteena on, että uusi silta on käytössä vuoden 2024 loppuun mennessä.

- Väyläviraston on yhdessä Kreate Oy:n sekä muiden asiantuntijoiden kanssa selvitettävä, onko löydettävissä teknisiä ratkaisuja vanhan ratasillan vahvistamiseen samalla, kun uutta ratasiltaa rakennetaan viereen. Luulisin, että tämänkaltaisia ratkaisuja on löydettävissä. Tällöin vältyttäisiin junaliikenteen katkokselta, kertoo Kiteen kaupungin elinkeinopäällikkö Risto Hiltunen.

Yksi vaihtoehto on merkittävästi nopeuttaa rakentamisen aikataulua

Jos teknistä ratkaisua ei löydy, niin sitten uuden sillan rakentamisaikataulua täytyy pystyä merkittävästi nopeuttamaan suhteessa esitettyihin suunnitelmiin. Kiteen kaupunki pyrkii myös vaikuttamaan VR:ään yhdessä Pohjois-Karjalan maakuntaliiton, kauppakamarin, ja kaikkien maakunnan kuntien sekä tulevien kansanedustajien kanssa nykyisen tasoisen juna- ja korvaavan liikenteen saamiseksi siltatyömaan ajaksi.

- Onhan tässä jo parin päivän aikana kaikenlaista käynyt mielessä. Lisäksi olemme soitelleet paikallisiin yrityksiin tiedustellen katkoksen vaikutuksista. Vuoden katko junaliikenteeseen kuulostaa lähes katastrofaaliselta. Jos esimerkiksi puukuljetukset siirtyisivät kokonaan kumipyörille, niin Kuutostie olisi kovilla, ja onnettomuusriski kasvaisi merkittävästi. Pahin skenaario olisi se, että juna etelän suunnasta pysähtyisi jo Imatralle. Tässä tapauksessa iso osa itäistä Suomea jäisi täysin rautatieyhteyden ulkopuolelle ja Keski-Karjalalle tämä olisi erittäin haitallinen vaihtoehto. Tällä hetkellä käymme siis eri suuntiin keskusteluita ongelman ratkaisemiseksi tai vähintään lieventämiseksi, jatkaa Kiteen kaupunginjohtaja Pekka Hirvonen.

Väyläviraston suunnitelmat ovat aiheuttaneet huolta myös monessa yrityksessä ja yhdistyksessä. Esimerkiksi Pro Kesälahti ry. ottaa kantaa tilanteeseen.

- Jos junaliikenne siirretään muille reiteille Syrjäsalmen ratasillan uusimisen ajaksi, kyse on todella vakavasta julkisen palvelun alasajosta, joka tuo kohtuutonta haittaa. Matkustajien kannalta vähiten haittaa on ratkaisusta, jossa junat liikkuvat muuten entiseen tapaan, mutta Kiteen ja Kesälahden aseman väli siirrytään linja-autoilla, sanoo Pro Kesälahti -yhdistyksen sihteeri Sirpa Suomelainen.

Väyläviraston mukaan sillan kautta kulkee vuorokaudessa tällä hetkellä 12+12 junaa. Tällä hetkellä Väylävirasto suunnittelee, että vanha silta puretaan ennen kuin uuden rakentamista jatketaan.

 

Kuvassa Syrjäsalmen ratasilta Kuva: Väylävirasto

Sisältöjulkaisija

Otsikko: Yhteystiedot

    YHTEYSTIEDOT

PTV-sisältö

Sivu arviointi ja palaute